Cultureel Kolonialisme

Het wordt vermoeiend om steeds weer in de contramine te moeten gaan, maar ja, het is nu eenmaal zo.

Blijkbaar heerst er euforie bij de drommen bezoekers van Kanal-Pompidou, het nieuwe museum in de gewezen Citroënvestiging aan het Brusselse Saincteletteplein.

Het zal geheel aan mij liggen, uiteraard, maar noch euforie, noch beate bewondering zijn mijn deel. Ten eerste omdat dat niet meteen in mijn karakter ligt, vervolgens omdat ik de zo geroemde tentoonstelling nog niet bezocht heb.

Tenslotte hebben we daar nog meer dan een jaar de tijd voor. Haast en spoed, weet u wel! Daarna gaat het gebouw voor minstens vier jaar dicht naar het schijnt. Gezien het strakke ritme waarop in dit land bouwprojecten vorderen, vermoed ik dat de toekomstige suppoosten nog even mogen wachten om de plooi in hun uniformbroek te strijken.

citroën (kl)
De voormalige Citroëngarage

Tegen dan is het publiek allang vergeten wie verantwoordelijk is voor het negeren van alle specialisten (àllen, zonder uitzondering, spraken zich uit tegen het in gebruik nemen van een voornamelijk uit glas bestaand industrieel gebouw om kunst in te tonen en bewaren in optimale omstandigheden).
Problemen met overvloedig licht, temperatuurschommelingen en vochtigheidsgraad zullen niet van de poes zijn. Om nog maar te zwijgen van de stookkosten of de factuur voor de beveiliging. Waren dat trouwens geen argumenten om het toen nog bestaande Museum voor Moderne Kunst te sluiten? Of zouden de verantwoordelijke excellenties misschien toch eerder inzetten op een ‘gemengd’ project waarin naast het culturele aspect ook een immobiliënproject om de hoek komt kijken? Ik weet het niet en zou niet durven insinueren dat onze politieke elites door enige electorale bijbedoelingen zouden gedreven zijn. Toch niet in Molenbeek? Toch niet in Brussel?!

Wat ik wél weet – om het dossier van bij de prille aanvang van nabij gevolgd te hebben – is dat het Franse cultureel kolonialisme in Brussel/Bruxelles terug is van eigenlijk nooit weggeweest.

Les petits Belges, zoals onze landgenoten ‘Outre-Quiévrain’ minzaam genoemd worden, zijn in de kont genaaid. En nog geen klein beetje!

Alle grootspraak en zalvende (?) woorden ten spijt, is het kanaalproject stevig in Franse handen. Zelfs de oorspronkelijke projectleider Yves Goldstein is een kind van Franse ouders die een textielimportzaak runden in de ‘Triangle’ van Anderlecht. Lieve mensen, dat wel, die af en toe een schilderij kochten van jonge artiesten. Maar of dat nu volstaat om van de kabinetchef van Rudy Vervoort een specialist in museologie of cultuurmanagement te maken, betwijfel ik ten zeerste. De man heeft trouwens een stap opzij gezet ten voordele van een àndere ‘cabinettard’. Waarschijnlijk omdat hij door zijn arrogantie in een recordtempo erin geslaagd was zowat iederéén binnen het hoofdstedelijke kunstmilieu tegen zich in het harnas te jagen. Parijse toestanden, quoi!

Weinigen durven trouwens even duidelijke taal te spreken als Dirk Snauwaert, directeur van het Brusselse Centrum voor Hedendaagse Kunst Wiels: “Veel heeft natuurlijk te maken met de grote budgetkortingen die er ook in Frankrijk geweest zijn. Pompidou slaagt er niet meer in zijn eigen tentoonstellingen te financieren, dus zoeken zij hun financiering in het buitenland. Pompidou komt naar Brussel om middelen op te halen en opnieuw te mobiliseren voor zijn activiteiten in Parijs.”

Of Kanal-Pompidou (ooit heette het project MAC/MAK, weet u nog? Musée au canal-Museum aan het kanaal) uiteindelijk een franchisedépot wordt waar werken in overtal uit de reserves van Parijs worden gedelokaliseerd om in Brussel te worden gestockeerd, bewaakt, verzekerd en onderhouden, zal later blijken. Feit is dat er nu al grof geld op tafel komt en nog zal komen. Voor personeel in Parijs betaalt Brussel alleszins al 18 à 20 miljoen euro, gespreid over het volgend decennium. En dat zal uiteraard uit de zakken van Les petits Belges komen…

Genaaid, Cher Monsieur, er is geen ander woord voor!

Yves

Wordt vervolgd, uiteraard.

 

Eén gedachte over “Cultureel Kolonialisme”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s